אתגר מיוחד ביישומים רפואיים הוא הצורך לשמור על מוצרים סטריליים – ללא מזהמים מזיקים כמו פטריות, חיידקים, וירוסים ונבגים. להלן מציג מספר שיטות עיקור עיקריות ועקרונותיהן.

1.עיקור פיזי

עיקור אוטוקלאב הוא אחת השיטות העיקריות של עיקור פיסיקלי.
עקרונות עיקור האוטוקלבים:
אוטוקלאב הוא כלי הדומה לסיר לחץ. החפץ שיש לעקר אותו ממוקם בו ואז אטום. לאחר מכן, קיטור בטמפרטורה גבוהה נטען בלחץ גבוה כדי להחליף אוויר. חום לח הורג מיקרואורגניזמים על ידי קרישה בלתי הפיכה ודנטורציה של אנזימים וחלבונים מבניים. הזמן והטמפרטורה כדי שזה יקרה תלויים בלחץ ובסוג המיקרואורגניזמים שנהרגים. לאחר שחלף הזמן הדרוש, הקיטור משתחרר והחפץ המעוקר מוסר. המחזור כולו נמשך 15 עד 60 דקות (עיבוד אצווה).

2.עיקור כימי

ישנן שיטות כימיות רבות שיכולות לשמש לעיקור בתחום הרפואי. הדוגמה הבאה היא עיקור EO.
עקרונות העיקור של אתילן אוקסיד (ETO):
מעקר ETO הוא מיכל המחזיק חפצים לעיקור. מחזור העיקור הבסיסי של ETO מורכב מ-5 שלבים (פינוי קיטור, הזרקת גז, דיפוזיה, פינוי ושטיפת אוויר) ולוקח כשעתיים וחצי, לא כולל זמן אוורור (לניקוז ה-ETO). אוורור מכני דורש 8 עד 12 שעות ב +50 עד +60 מעלות צלזיוס; אוורור פסיבי אפשרי גם כן, אך עשוי להימשך 7 ימים. לאחר השלמת האוורור, האובייקט המעוקר (אצווה) מוסר. ETO מגיב כימית עם חומצות אמינו, חלבונים ודנ"א כדי למנוע רבייה מיקרוביאלית.

3.עיקור קרינה

עיקור גמא ועיקור קרן אלקטרונים הם השיטות העיקריות של טאו.
(1) עקרונות עיקור גמא:
האובייקט שיש לעקר ממוקם על מסוע, אשר מובא ליד מקור של קרינת גמא חזקה, כגון קובלט-60. לאחר שהאובייקט שעובר עיקור נעצר בשדה הקרינה, הוא מקבל מנה מסוימת, ואז מזיז את המסוע להמשך עיבוד האובייקט הבא. במקום עצור וסע, המסוע עשוי גם לנוע ברציפות (עיבוד רציף) במהירות מסוימת (כדי להבטיח מינון תקין). קרינה מייננת מייצרת עירור, יינון, ובנוכחות מים, היווצרות של מבני רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים הם חומרים מחמצנים חזקים (OH, HO2) ומפחיתים (H) המסוגלים להשמיד מולקולות חיוניות בתאים חיים. לכן, כל שלושת התהליכים גורמים לביקוע של מרכיבים תאיים חיוניים, כגון אנזימים ודנ"א. וכתוצאה מכך מוות תאי. הצורה החמורה ביותר של נזק ביולוגי לקרינת גמא מתרחשת בתוך חלון קרני הגמא, בין 3 MeV ל-10 MeV. קובלט 60 פולט קרינת גמא ברמות 1.17MeV ו-1.33MeV, מעט מתחת לטווח היעיל ביותר.
(2)עקרונות עיקור קרן אלקטרונים הם:
האובייקט שיש לעקר ממוקם על המסוע ועובר באיטיות דרך החלון של מחולל קרן האלקטרונים. מהירות המסוע נבחרה כדי להבטיח את מינון הקרינה הנכון (טיפול רציף). השגת עומק החדירה הנדרש לעיקור דורשת רמות אנרגיה בסדר גודל של 5MeV עד 10MeV. קרינת קרן אלקטרונים יוצרת רדיקלים חופשיים המגיבים באמצעות מקרומולקולות, ובכך פוגעות בדנ"א וגורמות למוות של תאים. השיטה מסוגלת להשמיד את כל סוגי הפתוגנים, כולל וירוסים, פטריות, חיידקים, תולעים, נבגים ועובשים.

Ruilabels היא ספקית תווית מקצועית בסין. אנו מציעים מדבקות תוויות עבור פתרונות יישומי עיקור . ברוכים הבאים לפנות אלינו לקנות את התווית באיכות גבוהה עם מחיר תחרותי.